15 Eylül 2010 Çarşamba

Buck X-Tract Çok Amaçlı Çakı

Merhaba bugün inceleyeceğimiz ürün özel ilgi alanıma giren çakılar familyasından Buck marka bir çok amaçlı çakı. Çok amaçlı çakı deyince çoğunuzun aklına Victorinox veya Gerber geliyor biliyorum. Bu markayla aslında Piyade Okulu'nda arkadaşların elinde görünce merak üzerine tanıştım. Tam tayinlerden önce çakı alarak birliğine gitmek fazlasıyla moda olmuştu nedense:)


Ben de o zaman almamış olmama rağmen neden sonra bilinmez bitane almaya karar verdim. O burada inceleyeceğimiz model değil ne yazık ki, sadece çakı olan bir model aldım. Gelen parçanın kalitesi ve işçiliği hoşuma gidince de yenilerini almaya karar verdim. Ne yazık ki  Türkiye'deki av bayisi sahipleri bizi sulu götürüp susuz getirdiğinden ürünleri daha ucuz olması dolayısıyla e-bay aracılığıyla almaya karar verdim.

Ama İzmir'den sipariş verecek arkadaşlara peygamber sabrı takınmadan sipariş vermelerini tavsiye etmem:)

Herhangi bir av dükkanında kasatura denebilecek boyda bıçaklar gayet normal satılırken, benim ABD'den gelen çakılarım gümrükte olay oldu. İlla emniyetten izin alacaksınız diye tutturdular. Babam İzmir Emniyet'e gidince "Bizden değil Ankara'dan izin alacaksınız, ona da yazıyla başvurursanız sizin izin buraya gelene kadar gümrük çakıları imha eder(!?) siz ondan elden götürün(!)" cevabıyla karşılaştı..

Tam "Allah'ıııııımmm sana geliyoruuuum" derken neticede tanıdık vs derken çakıları almayı başardık. Ankara'da bu işlerle uğraşan bir arkadaşım ise neredeyse hiçbir sorun yaşamıyor, bütün ürünler evine kadar gidiyor. Bu ciddi fark sanıyorum İzmir'deki arkadaşların işgüzarlığından kaynaklanıyor. Neticede gerçek fiyatının 3 katını vermeyi göze alırsan git Türkiye'de istediğin bayiden al:)



Çakının önden ve arkadan görünüşü neredeyse aynı, bıçağın üstünde BUCK yazısı işlenmiş, tutma sapının iki tarafında da BUCK WHITTAKER ibaresi bulunuyor.



Neyse ürünün özelliklerine gelecek olursak:
*420HC Çelik, dibi testere dişli bıçak-Bıçak uzunluğu 7,6 cm
*Küçük pense, kablo kesici
*Philips 3/16" Düz Tornavida
*Philips 2 numara Yıldız Tornavida
*Konserve ve şişe açacağı

Şimdi bu çeliklerin isimlendirilmesi konusu hep konuşulur hiçbir zaman tam sonuca bağlanamaz.. 420HC çelik ne demektir tam açıklaması doğru düzgün hiçbir yerde yazmıyor. Yaptığım araştırmalar sonucu şöyle bir tablo buldum:


Burada 420HC olmadığını farkeden dikkatli arkadaşlarım içinse şunu ekliyorum:
"420HC as heat-treated by Bos/Buck is an excellent everyday steel IMHO. Sharpens far more easily than Buck's old 440C, and holds an edge even better than 440C in CATRA tests. It is tough, highly rust resistant, easy to sharpen and takes a scary edge. Won't hold an edge like S30V or some of the other complex stainless grades, but it is far less expensive."


Tam olarak oranları şöyle:


C :0,46
Mn:0,40
Cr:13,00
V:0,30
Si:0,40


Ayrıca BURADA Çelik sınıflandırmasıyla ilgili çok ayrıntılı ayrı bir yazı  bulabilirsiniz. En ayrıntılı anlatım burada bence. Neyse sonuçta bizim işimiz döküm değil, biz işimize bakalım:)

Parçaları tek tek değenlendirecek olursak:

BIÇAK:


Buck bıçaklarının en sevdiğim tarafı verdiğiniz paranın karşılığını kesinlikle aldığınız hissi yaratmaları. Bugüne kadar değişik boy ve özelliklerde 3 tane Buck aldım ve hepsinde de "Adamlara helal olsun" lafı ağzımdan çıktı.
7,6 cm'lik bıçak 420HC çelik yazısından da okumuş olduğunuz gibi oldukça kaliteli ve bilemesi çok kolay. IKEA'dan aldığım dandik bıçak bileme aletiyle bile, ki onu ne akılla bu bıçakla kullanma cesareti gösterdim bilmiyorum:), çok iyi sonuçlar aldım. Ağzı çok keskin, neredeyse hiçbir maddeyi keserken zorluk yaşamıyorsunuz. Evimi toplarken değişik kalınlıklarda kartonlar, tahtalar kesmem gerekti, hiçbirinde sorun yaşamadım. Bıçağın kilit mekanizması oldukça güvenli, kesinlikle kilidin açılması durumuyla karşılaşmadım. Bıçağı ilk kez eline alanlar genelde kapatmakta sorun yaşıyorlar, bıçağın gövdeyle birleştiği yerde üstünde kilit işareti olan mandalı ileri(yani penseye doğru) iterek bıçağı kapatabilirsiniz.

Kullanımla ilgili basit bir sorun ise ileri geri iterek yaptığınız kesme islerinde, dibindeki testere dişleri normalde kullanmayacağınız birşeyi keserken bile olaya dahil oluyor ve pürüzsüz kesim beklentinizi biraz baltayalabiliyor. Bu yüzden kısa ileri/geri hareketlerle kesimi yapmak daha mantıklı.

Testere kısmıyla tabiri caizse adam bile kesebilirsiniz:) Ondan çok fazla yorum yapmaya gerek görmüyorum.
Bıçağın ağzı bozulmaya biraz yatkın(420HC olması nedeniyle) Ama ilk bileylemede hemen fabrika çıkışı haline geri gelebiliyor, bu yüzden BUCK'ın gözde çeliği 420HC zaten, hem kaliteli hem de dengi çeliklere oranla daha ucuz.

PENSE/KABLO KESİCİ




Bu çakının en sevdiğim kısmı diyebiliriz.:) Açıkcası e-bay'den alırken en çok güvenmediğim kısmı burasıydı. Neticede hepimizin ufakken pazardan aldığı "Çakma Victorinox" İsviçre Ordu çakısı olmuştur. Onun verdiği kalitesizlik hissiyle bu pensenin de öyle olacağını düşünmüştüm. Ama bıçaklar gelince tam anlamıyla yanıldığımı anladım. Pense çok kaliteli ve oldukça dayanıklı. Ufak tefek işlerde mutlaka işinizi görecektir, asla yarı yolda bırakmaz.

Ben daha çok fındık kırıcı olarak kullanmıştım, ondan o konuda da 10 üzerinden 10 veririm.

Pense normalde gövdenin içine itilmiş vaziyette duruyor. Baş parmağınızla kilidin kitlendiğini gösteren çıt sesi gelene kadar ileri iterek çıkarabilirsiniz. Şuan resimde pense dibinde görülen emniyet kilidini aşağı basılı tutarken geri yerine çekerek kapatabilirsiniz.

DÜZ/YILDIZ TORNAVİDALAR: 



Çakının alt tarafında bir tarafı düz bir tarafı yıldız tornavida bulunuyor. Tornavidalar genelde en çok kullanılan boylarda seçilmiş. Ortadaki kilit tuşuna bastırarak kullanmak istediğiniz tornavidayı yine kilidin kitlendiğini gösteren çıt sesi gelene kadar ileri iterek kullanıma hazır hale getirebilirsiniz. Bıçağın genel kullanımında çıt sesini duymak, kullandığınız parçayı emniyetle kullanıyor olmak açısından önemli. Yoksa istenmeyen kazalara neden olabiliriz.

Ben bu tornavidayla İstanbul'da bütün eşyalarını IKEA'dan aldığım evimi hem kurdum, hem de söktüm. Anlayacağınız aslında başka yorum yapmanın alemi yok ama yine de biraz ayrıntıya girelim.



Tornavida ucu biraz kısa gibi görünse de kullanımda ciddi bir sorun yaşatmıyor. Düz uçlu olan tarafı biraz ince ve nazik görünmüştü ilk başta ama o da bugüne kadar beni utandırmayı başardı.

KONSERVE/ŞİŞE AÇAÇAĞI:



Bu kısım aslında konserve açacağı olmaya daha müsait. Çünkü ucu oldukça keskin ve şişe açmaya çalışırken baskıyı kapağın dibine değil de üst kısmına uygularsanız anında kapağı yırttığını göreceksiniz. Fakat eliniz alıştıktan sonra kullanımı oldukça kolay, çok maden suyu içtiğimden şuana kadar yüzlerce kapak açmışımdır.

Aynı zamanda konserve açmak isterseniz de kaliteli ve keskin yapısıyla hiç zorlanmadan kağıt keser gibi konserve kapağını kesebilirsiniz. 1-2 kere açma kulpu kopan ton balığı, mısır konservesi vs açmak zorunda kaldım oldukça kolay oldu:)

TUTMA SAPI/TAŞIMA KILIFI:



Çakımızın tutma sapı çelik çerçeveyi iki taraftan çevreleyen termoplastik malzemeden oluşuyor. Ele gayet güzel oturuyor ve oldukça sağlam bir görüntü çiziyor. Ucunda bulunan kopça sayesinde isteseniz kılıfında taşımak yerine belinize takabilirsiniz.

Normalde diğer modellerde taşıma kılıfı için para istenmesine rağmen bu modelde siparişinize kılıf da dahil olarak geliyor. Kılıfı gayet dayanıklı dolgulu malzemeden yapılmış. Bu sayede hem çakınızı mükemmel koruyor hem de düşme gibi durumlarda sizi yeterince koruyor.

Arkasında isterseniz yatay isterseniz dikey olarak kemerinize takmanıza olanak veren kanalları mevcut.

Sonuç olarak:

 Uygun bir fiyata gayet kaliteli bir çok amaçlı çakı arıyorsanız, 100 yıllık tecrübesi ve ömür boyu garantisiyle kendine güvenini açıkca ortaya koyan BUCK mantıklı bir seçim olacaktır.

İnanın bazı mebur kaldığım durumlarda tornavidasının olduğu alt tarafını çekiç niyetine kullanmak zorunda kaldım ama buna rağmen ciddi bir deformasyon oluşmadı. Verdiğim parayı kesinlikle hakediyor.

BUCK'ın kendi sitesinde satış fiyatı 55$ ama e-bay'de başka mağazalarda kampanyalı olarak 35-45$ aralığında bulabilirsiniz. Alırken ben kaliteli bir bileyici eklemeyi unutmuştum, size unutmamanızı tavsiye ederim. Gerçi ben en dandiğiyle bile işimi gördüm, bıçak kolay kullanım için tasarlanmış adeta:)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder